Výňatek ze Směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/44/ES, o určitých aspektech prodeje spotřebního zboží a záruk na spotřební zboží
Článek 3
Práva spotřebitele
(1) Prodávající ručí spotřebiteli za každý rozpor se smlouvou existující v okamžiku dodání spotřebního zboží.
(2) V případě rozporu zboží se smlouvou má spotřebitel nárok buď na bezplatné uvedení spotřebního zboží do stavu odpovídajícího smlouvě prostřednictvím opravy, nebo náhradního dodání zboží podle ustanovení odstavce 3 nebo na přiměřené snížení kupní ceny nebo na odstoupení od smlouvy podle ustanovení odstavců 5 a 6.
(3) Spotřebitel může požadovat u prodávajícího nejprve bezplatnou opravu nebo bezplatné náhradní dodání spotřebního zboží za předpokladu, že takové plnění není nemožné nebo nepoměrné.
Zjednání nápravy se považuje za nepoměrné v případě, že by pro prodávajícího znamenalo vznik nákladů, které by ve srovnání s alternativními možnostmi zjednání nápravy zohlednily:
a) hodnotu, kterou by spotřební zboží mělo bez rozporu se smlouvou,
b) význam rozporu se smlouvou a
c) značné obtíže, které by zjednání nápravy představovalo pro spotřebitele.
Oprava nebo náhradní dodání zboží se musí uskutečnit v přiměřené lhůtě a bez značných obtíží pro spotřebitele, přičemž je třeba vzít v úvahu druh spotřebního zboží a účel, pro který spotřebitel spotřební zboží vyžadoval.
4) Výraz „bezplatný“ v odstavcích 2 a 3 zahrnuje náklady vynaložené na uvedení spotřebního zboží do stavu shody se smlouvou, zejména náklady spojené se zasláním, náklady na provedenou práci a materiálové náklady.
(5) Spotřebitel může požadovat přiměřené snížení kupní ceny nebo může odstoupit od smlouvy:
- jestliže nemá nárok na opravu ani na náhradní dodání zboží nebo
- jestliže prodávající nezjednal nápravu v přiměřené lhůtě nebo
- jestliže prodávající nezjednal nápravu bez značných obtíží pro spotřebitele.
(6) Při nevýznamném rozporu zboží se smlouvou nemá spotřebitel právo odstoupit od smlouvy.
Zpět na reklamační řád.